Spildt blækklat

Suminagashi, spildt blækklat

Igår tog jeg toget mod København 9.40 fra Sorø station for at hoppe ind i marmoreringens fantastiske verden, med god vejledning fra vildt dygtige Julie og Anne-Sophie. Det var en skøn luksusfølelse at tage en hel dag til storbyen, uden mand og børn for at fordybe mig, blive dygtigere og lære noget nyt. Det er meget længe siden jeg sidst har søgt nye kreative inspirationskilder.

Suminagashi
Workshoppen begyndte med hjemmebagte boller og en kort introduktion inden vi skulle have fingrene i blækken.

Den første workshop jeg skulle deltage i var marmoreringsteknikken Suminagashi som betyder spildt blækklat på Japansk. Teknikken er enorm meditativ, den kræver rolige, kontrolerede bevægelser. Den helt store øvelse for mig var at skulle acceptere hvor lidt jeg i virkeligheden selv kunne kontrollere i forhold til resultatet. Den mindste vibration eller bevægelse fra de andre kursister resulterede i et nyt udtryk.

Desværre varede workshoppen kun 3 timer, for jeg kunne godt være blevet ved hele dagen. Da klokken slog 14.00 og det var tid til frokostpause skulle jeg lige indstille min hjerne på at skulle ud på det pulserende Nørrebro. Heldigvis havde jeg en frokostdate med en veninde så der var endnu en dejlig ting at se frem til. Suminagashi

Suminagashi

Ebru

Ebru er den Tyrkiske marmoreringsteknink. Den eneste sammenligning mellem de to teknikker er at man tilfører noget blæk eller maling til en våd overfalde og overfører det til papir eller andet materiale.

Ebru er den mest kendte teknik, og den man forbinder med marmorering fra f.eks. gamle bogbind. Her tilføres malingen en gele base, farverne laver de smukkeste mønstre når de giver plads til hinanden. Man kan så manipulere med disse mønstre ved at køre en pind, en kam eller andet gennem farverne. Ebru teknikken kræver lidt mere voldsomme bevægelser end Suminagashi men igen skal man lade naturen bestemme resultatet. Selv med den perfekte marmorering i gelebadet kan ændre sig helt når det trykkes over på papiret.

Det var enormt fascinerende at se farverne danne mønstre og alt hvad der kom videre over på papiret blev fantastisk smukt! Jeg er vild med begge teknikker som kan bruges til vidt forskellige ting. Jeg tror at jeg med tiden skal igang med begge teknikker her hjemme, nu skal jeg bare finde ud af hvilken jeg skal starte med.

Ebru

Ebru

Ebru

 

 

2 comments / Add your comment below

  1. Det er super flot! Har du nogen erfaring med teknikkerne anvendt med stoftryk? Altså om der findes noget maling hvor man ville kunne lave lignende mønstre i vand, dyppe stoffet i og hvor malingen efterfølgende binder på stoffet? Malingen skal vel være oliebaseret?
    Flot er det i hvert fald det du har lavet!

    1. Vi brugte en flydende akryl maling, for at det kan binde på stof skal stoffet være behandlet med et bindermiddel, jeg kan ikke lige huske hvad det hedder. Julie og Anne-Sophie fra Marble Matter laver især marmorering på silke 🙂

Skriv et svar